Fundusz sołecki to środki wyodrębnione z budżetu gminy, zagwarantowane na realizację przedsięwzięć służących poprawie życia mieszkańców.
Już po raz trzeci mieszkańcy Gminy Udanin będą mogli zdecydować o tym, jakie przedsięwzięcia będą realizowane na terenie ich sołectw ze środków Funduszu Sołeckiego w 2021 roku. Fundusz sołecki w Gminie Udanin z roku na rok sukcesywnie wzrasta. W roku 2019 jego kwota wyniosła 334 072,14 zł, natomiast w 2020 roku wzrosła do 371 952,00 zł.
W roku 2021 całkowita suma funduszu sołeckiego przypadająca dla sołectw w Gminie Udanin wynosi 409 583,01 zł, z podziałem na poszczególne sołectwa:
Lp. | Nazwa sołectwa | Liczba mieszkańców danego sołectwa | Wysokość środków przypadających na dane sołectwo zł |
1 | Damianowo | 296,00 | 23 012,37 |
2 | Drogomiłowice | 140,00 | 15 774,61 |
3 | Dziwigórz | 48,00 | 11 506,18 |
4 | Gościsław | 315,00 | 23 893,89 |
5 | Jarosław | 269,00 | 21 759,68 |
6 | Jarostów | 134,00 | 15 496,23 |
7 | Karnice | 148,00 | 16 145,77 |
8 | Konary | 438,00 | 29 600,58 |
9 | Lasek | 95,00 | 13 686,79 |
10 | Lusina | 358,00 | 25 888,91 |
11 | Łagiewniki Średzkie | 89,00 | 13 408,42 |
12 | Pichorowice | 369,00 | 26 399,27 |
13 | Piekary | 252,00 | 20 970,95 |
14 | Pielaszkowice | 210,00 | 19 022,32 |
15 | Różana | 203,00 | 18 697,55 |
16 | Sokolniki | 90,00 | 13 454,81 |
17 | Udanin | 865,00 | 46 395,90 |
18 | Ujazd Górny | 560,00 | 35 260,88 |
19 | Ujazd Dolny | 214,00 | 19 207,90 |
Łącznie | 19 | 5 093,00 | 409 583,01 |
Co musi zrobić sołectwo, aby otrzymać przyznane środki ?
Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków jest złożenie do Wójta Gminy Udanin w nieprzekraczalnym terminie do 30 września br. wniosku o przyznanie środków z Funduszu sołeckiego, uchwalonego przez Zebranie Wiejskie wraz z protokołem, listą obecności oraz uchwałą Zebrania Wiejskiego.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o funduszu sołeckim wniosek może być zgłoszony z inicjatywy:
Każdy mieszkaniec sołectwa może zgłosić propozycję swojego wniosku. Jednakże w tym przypadku może być ona potraktowana jako inicjatywa wniosku i być przedmiotem obrad Zebrania Wiejskiego tylko wtedy, gdy podpisze się pod nią co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa (załącznikiem do wniosku powinna być wtedy pisemna lista poparcia) lub gdy uzyska poparcie co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców w głosowaniu podjętym na Zebraniu Wiejskim.
Co powinien zawierać wniosek?
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidywanych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem. Zadanie powinno jasno określać realny koszt. Nie należy zapominać, że wysokość kosztów wskazanych we wniosku nie może być wyższa niż ta, która została określona dla danego sołectwa w przedłożonej informacji.
Należy pamiętać, że realizacja zadań planowanych w ramach Funduszu Sołeckiego może być związana z koniecznością posiadania odpowiednich zezwoleń, przewidzianych prawem i zabezpieczenia środków na ten cel. Przy planowaniu wydatków trzeba również wziąć pod uwagę, iż realizacja większych zadań inwestycyjnych wiązać się będzie z koniecznością sporządzenia dokumentów związanych z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń, kosztorysu zadania, prowadzenia nadzoru poprzez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia. W związku z powyższym, należy pamiętać o zaplanowaniu środków na ten cel.
Jakie kryteria musi spełniać zgłoszone przedsięwzięcie?
Zgodnie z art.2 ust. 6 ustawy o Funduszu Sołeckim przedsięwzięcie musi spełniać łącznie trzy następujące warunki tj.:
Pamiętać należy, że Wójt Gminy w terminie 7 dni od daty otrzymania, może odrzucić wniosek, który nie spełnia wymogów formalnych, o czym informuje Sołtysa.
W trakcie roku budżetowego, jednakże nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później niż do dnia 31 października danego roku budżetowego, sołectwo może złożyć do Wójta wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach Funduszu Sołeckiego.
Trzeba mieć na uwadze to, że według art. 2 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim: „środki funduszu sołeckiego niewykorzystane w roku budżetowym, wygasają z upływem roku”.
Informacje na temat terminów i miejsca Zebrań Wiejskich udzielane będą przez Sołtysów oraz zawiadomienia będą również wywieszane na tablicach ogłoszeń w sołectwach. Bardzo serdecznie zachęcamy mieszkańców Gminy Udanin do udziału w planowanych Zebraniach Wiejskich oraz do podejmowania inicjatyw, które mogą mieć istotny wpływ na poprawę wizerunku i warunków życia mieszkańców Gminy Udanin.
Szczegółowych informacji udziela pracownik ds. obsługi Rady Gminy tel. 767442891.
Dokumenty do pobrania: